Saturday, July 9, 2016

Papierové bábiky

Včera mi konečne došla dlho očakávaná kniha od Julie Donaldson Papierové bábiky. Zaľúbila som sa do nej na prvé prečítanie!!! Bez preháňania. Julia Donaldson je pre mňa zázrak. Nie kvôli tejto knihe, ale kvôli všetkým knihám, ktoré od nej kedy vyšli. Čo to možno zavážil aj fakt, že využíva prácu rôznych ilustrátorov, čo robí jej diela na prvý pohľad rôznorodé....ale úprimne, nemyslím si, že konkrétne toto na tom nejak extra zaváži, lebo jej diela sú obsahovo rozdielne tak či onak a to je úžasné! Aby ste ma rozumeli....s autormi je to ako s maliarmi....majú svoj rukopis, na základe ktorého ho spoznáte. Ale Julia, čuduj sa svete, čo kniha, to iný svieži vánok.....nič uchopiteľné, čo by vás naviedlo k jej autorskému peru. Ak...ovšem, neberieme do úvahy fakt, že sa takmer v každom prípade, jedná o detský knižný bestseller! Mne až sánka padá.... Občas potrebujem preplieskať, keď zas a znova za veľdielom vidím stáť jej meno. Grufallo, Stick man, Room on the broom, Wake up do, Lydia Lou......"jesuš mária"...to by sa ešte dalo menovať a menovať..... Je to vôbec možné????  I herci sú vtedy dobrí, keď v rôznych filmoch uchopia hranú úlohu bez akýchkoľvek "znakov", ktoré by vás ináč naviedli k jeho osobe. Tom Hanks je napr. takým hercom. Opak je Kristen Steward (hádam jej meno píšem správne, ako vždy som lenivá googliť:), ktorej pootvorené ústa a dýchanie už neviem vystáť, hoci je to krásna žena a isto iste sú jej ústa "kissable". Ale naspäť ku knihe o papierových  bábikách...lebo sa úplne stratím v nadšení , aké mi meno Donaldson a všetko písmenkové za tým , prináša.
Knihu som si objednala cez Amazon, vybrala som takú drahšiu , lebo som si akosi myslela, že mi dôjde aj s CD. Nedošla a ja som sklamaná......ozaj, nežartujem.....maličkosť, ja viem, no smutno mi je z toho normálne. Ak máte ale možnosť, neurobte chybu ako ja a kúpte si ju aj s CD, je taká verzia, mrknite sa po nej.... Takže mám doma iba knihu. Nevadí. Obsah je rovnaký. Prenádherný, citlivý, ľahúčky , čarovný a naveky vekov zapamätateľný. Typická Julia!
... kniha vyšla aj v tvrdej verzii, ak by ste mali záujem.....
Začína netradične zaujímavo, vtiahnutím čitateľa do deja tým najjednoduchším spôsobom.....drobnosťami, ktoré tvoria náš každodenný svet. Osobné pre každého , svojské aj pre hlavnú hrdinku.....
..ako jej tigrové papučky, sponka, čo stále padá z vlasov......či dve zlaté rybky.....úplne jednoducho nenútene premenia hlavnú hrdinku na niekoho, koho náhle bližšie poznáme. Ale tak ozaj bližšie....súkromne takmer....
 No a jedného dňa si táto hlavná hrdinka spolu s maminou , nakreslia za ruky sa držiace bábiky. Zase tlieskam, jak ináč? , ako bizarne jednoducho je tu deťom predstavený ten najkrajší vzťah ,aký kedy svet poznal - materinský, kedy mama má čas, aby si sadla a strávila tak vzácnu chvíľu so svojím dieťatom tvorením. Aký pokoj.....Maminy vy tam vonku, isto dobre viete, o čom píšem....také chvile sú vzácne. A ešte budú podčiarknuté...len vyčkajte do konca.
 Tieto bábiky sú každá iná a originálna...viaže sa na ne veršík, veselá vinšovačka chytľavá.....a ja zase tlieskam( musím!), ale páči sa mi fantazíjne prevedenie bábik, ako Jackie the Backie, ktorej vlasy zakrývajú tvár a je ako z hororu, alebo Tom s dvoma nosmi.....no paráda! Detail, ktorý poteší. Tieto bábiky sa držia pokope a podporujú jednu z mnohých krásnych myšlienok knihy(ako keby jedna nebola dosť!), o tom, aké čarokrásne a často prospešné, je držať spolu.
Bábiky sú napádané ale tým, že držia pokope, sa vždy zachránia. Zas a znova, krásny detail, keď nebezpečné tvory sú iba detskými očami premenené nevinné hračky...ako tigrové papučky či chňapka krokodíl. To, že tú "chňapku" drží mamina , je iba bonus navyše. I dospelí vedia byť deťmi!
Bábiky odolávajú všetkému zlu...až dokiaľ na scénu nepríde chlapec s nožnicami.....
...a všetky ich nepostrihá :( .....tu kdesi sa pýtate....takto to nemôže skončiť! Vraždou? Pri prvom čítaní som sama ostala zaskočená a zvedavá, ako sa dá z tohto vykorčuľovať... A že sa dá prosím pekne!
Lebo bábiky sa znova spoja.....avšak nie už v reálnom svete ale v tom spomienkovom...kde sa stretnú s mnohými inými "vecami" (dávam do úvodzoviek, lebo sem patria aj živé tvory) kedysi patriace  dievčatku...a ktorých každým rokom pribúda . Stretávajú sa so stratenou sponkou, opotrebovanou hračkou ba dokonca aj s milovanou babičkou či zlatými rybkami.....
 Treba vôbec písať, že nemám slov?
 
Asi treba...lebo keď už ledva lapem po dychu a vravím si, "tak to si zabila Julia! ", ona to "zabije" ešte raz....dvojstránkou o tom, ako dievča zatiaľ rastie...až vyrastá v maminu a jedného dňa aj ona so svojou dcérkou nakreslí päticu za ruky sa držiacich bábik, ktoré majú iný , pochopiteľne zase originálny vzhľad a ktoré prichádzajú s novými menami , aj s novou rýmovačkou chytľavou.
 
Klaniam sa Julia Donaldson.
 
Ostávam navždy vašou obdivovateľkou a to už nemusíte nič napísať.
A pre všetkých vás, ktorí ste sem zablúdili...neváhajte, kupujte! Toto sa oplatí vlastniť.
 
 
Cinky link !
 
 
 
 
 
 
 

4 comments: